Meditation er velvære for din sjæl

Meditation er godt for dig.

Meditation er for dig, der ønsker at finde indre ro, glæde og finde dit kreative flow. Byg bro mellem dine tanker, din krop og dine følelser – finde dig selv.

 

Meditation er et redskab til dig, der ønsker at finde eller genfinde balance og ro i din dagligdag.

 

Hvad er meditation?

Der er to vidt forskellige former for mental aktivitet knyttet til ordet meditation. Den traditionelle, i europæisk sammenhæng, er at tænke eller gruble over et eller andet emne. Den anden, som er den mest almindelige måde at forstå ordet på i dag, er den systematiske udøvelse af en mental teknik, der har til formål at nå ind til stilheden bag tankerne og ind i en dybere tilstand af ro eller udvidet bevidsthed.

 

 

Hvorfor er det godt at meditere?

Det er helt individuelt, hvad der gør at meditation er godt for dig. Derfor kan det være svært at præcisere, hvad det lige er det gør godt for. Men når vi ser overordnet på meditation og ikke mindst kigger på de undersøgelser der er foretaget så vil man kunne uddrage flg.

  1. din hjerne aktivitet vil blive styrket, hvilket vil kunne alvorlige sygdomme som Alzheimers, demens, senilitet.
  2. styrker immunforsvaret
  3. sænker blodtrykket
  4. mindsker den usunde stress
  5. styrker din fysiske formåen
  6. styrker dit mentale jeg
  7. øger dit bevidste væren
  8. styrker selvansvarlighed
  9. giver dig sjælelig velvære
  10. nedsætter ældningsprocessen (du vil se ung og sund ud)

 

Hvad kræves der for at kunne meditere?

Daglig øvelse og disciplin, hvis du vil opnå øjeblikkets skønhed og der få adgang til universets åndelige energi. Men mindre kan gøre det, hvis det passer bedre til dig. Det er vigtigt at du finder en balance i hverdagen, hvor meditationen kan passe ind.

Det er en god ide, at finde et roligt sted, hvor du kan være i fred i den tid din meditation tager. Sæt gerne 20-30 minutter af til din daglige meditationspraksis. Måske vil du nogle dage kun bruge 10-15 minutter, men så har du skabt et rum hvor du kan være i fred i ca. 30 min. Give dig tid til meditation og bare det at være dig.

Du kan enten ligge eller sidde, det der føles bedst for dig er det vigtigste. Du kan sagtens skifte mellem at ligge og sidde. Det er bare vigtigt at du ikke falde i søvn, hvis du er træt så sov. Meditere når du er klar til det igen.

Måske har du lyst til at tænde et stearin lys, bruge røgelse eller anden form for duft. Det er også helt fint. Det hele skal virke rart og trygt for dig det vil give den bedste meditation.

Når du starter med at meditere kan det være overvældende alt det nye, derfor er det godt med små indledende ritualer. Så falder man lidt til ro og det er dejligt inden man skal meditere.

Når du sat dig eller lagt dig god til rette, lukker du øjnene. Trækker vejret blidt ind og ud gennem næsen, hvis det er muligt.

Du kan vælge at meditationen er guidet. Hvis du ønsker at have musik/naturlyde i baggrunden så er det også helt fint. Det optimale når du bedst ved stilhed for kun her bliver du ikke trukket væk fra din indre centrering. Men musik/lyde/toner/en stemme der guider dig er helt fint. Det er stadigvæk vigtigt at det føles rart for dig.

I starten kan det være en hjælp med musik eller lignende når du meditere. Det kan for nogen virke skræmmende at skulle side stille i lang tiden uden at gøre noget, andet end bare at sidde stille.

Drik gerne lidt vand inden og efter meditation.

Undgå at spise meget inden meditation det vil bare gøre dig træt i stedet for årvågen. Hvis du er sulten så tag lidt frugt eller noget andet let.

 

Hvilke resultater kan man forvente ved at meditere? (Hvad er gevinsten)?

Ja, hvad kan man forvente. Slip forventningerne og tag imod det der kommer. Når det er sagt så har jeg gennem de mange år jeg selv har mediteret og undervist 1000’ner, sige at du har mulighed for at få mange vidunderlige, magiske og fantastiske ting ud af at meditere.

Det jeg her vil fremhæve er:

  • et styrket helbred
  • glæde, der bobler indefra
  • selvansvarlighed
  • lykkefølelse
  • bedre til at tackle hverdagens trummerum
  • sygdomme forsvinder
  • du føler dig yngre og i bedre vigør
  • du mærker en dyb afslappethed
  • nærvær
  • tilfreds med dig selv
  • angst og frygt forsvinder
  • du skaber en forståelse mellem krop, sind og ånd
  • velvære ved at være til
  • nysgerrig på dig selv
  • passionen vil boble frem igen
  • dit kreative flow flyder uhindret gennem dig

 

 

Hvad sker der med kroppen, når du mediterer?

Kroppen er et hylster, tempel eller slot og det skal du værne om. Det gør du ved at lytte til den og det gør du allerbedst når du meditere. Når du har praktiseret meditation i en periode vil du opleve at du har meget nemmere ved at tolke kroppen og sindets signaler.

  • Du lærer at acceptere de svar der kommer til dig.
  • Når du befrier kroppen for tanker og følelser du har været bundet op i vil du rette ryggen og være mere fokuseret og glad.
  • Du tør vise hvem du er.

 

En oplevelse fra mig eget liv: “jeg led selv af ondt i ryggen, ikke meget, det blev afhjulpet af et par besøg eller 10 hos en kiropraktor. I en længere periode havde jeg ikke brug for kiropraktoren, men ville gerne lige tjekkes op for, at være sikker på at alt nu var som det skulle være.

Det interessante var at kiropraktoren kunne se at min ryg havde forandret sig. Den var mere ret og mere lige end før.

I den periode hvor jeg ikke gik hos kiropraktoren arbejdede jeg meget med mig selv. Fordybede mig i meditation og andre dejlige øvelser. Der slap jeg nogle af de gamle ting jeg havde slæbt rundt på. Nu var jeg befriet og det var min ryg også. Jeg har ikke været hos kiropraktoren siden og det er 10 år siden.

 

  • Vi styrker os selv indefra når vi mediterer og det skinner igennem vores mentale og fysiske ”kroppe”.

 

Jeg underviser dagligt i meditation og jeg elsker det.

Jeg har lagt et lille udpluk af mine meditationer ud på youTube brug dem, de er til for dig.

Farver har altid fascineret mig og det har jeg bygget en meditation op omkring. For mange år siden udviklede jeg regnbuemeditationen og jeg elsker at undervise i den.

 

En anden meditation jeg også er begejstret for er intervalmeditation. Interval-meditation så dagens lys da jeg arbejdede som meditationsinstruktør i fitness dk. Jeg blev inspireret af intervaltræning og det ført til udarbejdelsen af intervalmeditation.

Intervalmeditation er et stærkt udviklingsværktøj, der bygger bro mellem alle dine verdener. Med verden mener jeg, at bygge en forbindelse mellem dine tanker, følelser og din sjæl. Og det virker!

 

Hvis du vil vide mere, booke en tid eller et kursus – skriv til mig